About Us


ISSN letter in English ISSN letter in Hindi

The Most Controversial Issue of Beacon – June 1998.

This was the first time when His Holiness The Dalai Lama

confirmed for the first time that he was not seeking independence

from China for Tibet.

The Himalayan Beacon known until 2006 simply as BEACON is a monthly news-magazine published in Darjeeling throughout Darjeeling Hills, Sikkim and Nepal. It is published by Parbati Roy Research Foundation, which publishes other periodicals, including books. It is the largest and the first magazine to be published by and for the Darjeeling Hills. Nicknamed the “Fire Hose” for its colourful appearance and undiplomatic journalistic style, it was often regarded as a source of record, meaning that it is frequently relied upon as the official and authoritative reference for modern events. Founded in 1998 by Barun Roy the magazine was by far more popular among the youths of the region than the readers of other generations. The magazine’s name was often abbreviated to Beacon, due to its earlier popularity as Beacon.


Beacon was founded on October 18, 1997 by Barun Roy. The first issue of Beacon came out on the 15th of January 1998 and then the Founding Team included:

Chief Editor: Barun Roy

Sub-editors: Subash Sthapit (Subash Sthapit later became the Finance Manager of Beacon Publications which published the Magazine then) and Raju Biswas (Raju Biswas later became the Advertisement Manager)

Advertisement Manager: Vikash Agarwal

Marketing Executives: Nishan Chettri and Amina Fareedi

Reporters: Prateeq Ojha, Asif Iqbal, Prashan Rai

The Editorial Head office then was situated at 8/A Toong Soong Road, Darjeeling, India

The magazine was originally published every 15th of the Month until April 1998.

The magazine’s growing influence was witnessed during its very initial publication when in Jan-August 1998 a series of Beacon exposés targeting Bengal and the Local Administration ended the Government apathy over the retired workers of the Sidrapong Hydel Power Station, the first Hydel Power Station in India.

In the later years, Beacon transitioned from supporting populist politics to becoming a politically independent periodical. In 2001, Beacon Publications went bankrupt and almost 90 per cent of the employees lost their jobs. Beacon Publications had to shut down its offices and Beacon went out of circulation for almost two years. In 2003, Beacon was acquired by “Parbati Roy Research Foundation”

The magazine moved its headquarters to 118/A Dr. Zakir Hussain Road, Elysee Lane. It has remained there ever since.

The first in-house printed issue of Beacon

Some of the most controversial Beacon articles

I am not seeking independence from China, says His

Holiness Dalai Lama to Beacon. This was the first

time he admitted that it was no longer possible

for Tibet to exist again as an independent


Beacon published numerous highly investigative and mostly controversial articles with international ramifications. While some of the articles like Problems Unsolved ultimately forced the West Bengal State Government to pay up all the payments that it had been holding for almost 25 years from the workers of the Historic Hydel Electric Project at Sidrapong, Darjeeling, articles like China’s claim on Indian Territory led to major diplomatic scuffle between India and China which took years to heal. Ultimately, in 2003, China acknowledged Sikkim as an inalienable part of India. The “I am not seeking independence…”, cover story involving His Holiness The Dalai Lama’s first admission that it was no longer possible for Tibet to exist again as an independent nation in the June 1998 issue of Beacon led to a major shift in the Foreign Policy of numerous Government all over the world including India’s.


One Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.